Rekenproblemen en dyscalculie

Uw kind kan moeite hebben met rekenen. Dit kan ontstaan op verschillende gebieden. Problemen op het gebied van automatiseren komen vaak voor. Maar ook het oplossen van redactiesommen. Als in de tweede helft van groep drie zichtbaar wordt dat een leerling een achterstand heeft opgelopen, is het erg raadzaam om extra hulp in te zetten. Dit kan onnodige faalervaringen voorkomen, die negatief kunnen doorwerken in het leerproces van uw kind.

De laatste jaren is de belangstelling voor de leerstoornis dyscalculie sterk toegenomen. Dyscalculie is een relatief modern begrip. Vroeger (tot circa 1990) werden kinderen met deze stoornis al snel als dom of lui aangemerkt. Dit veroorzaakte dan weer bijkomende problemen als depressie, isolatie en faalangst.

Het van oorsprong Griekse woord dyscalculie betekent letterlijk “niet goed kunnen rekenen”. Dyscalculie is een stoornis (net als dyslexie) met een neurologische achtergrond. Deze stoornis gaat vaak gepaard met beperkingen op het gebied van ruimtelijk inzicht, klokkijken of gebrek aan inzicht. Het automatiseren (het uit het hoofd leren) is een belangrijke beperking. Dit kunt u als ouder bijvoorbeeld constateren als u de tafels met uw kind aan het oefenen bent.

De problemen zijn blijvend voor kinderen met dyscalculie. Ook na jarenlang goed onderwijs en extra hulp. Dit betekent niet dat we kinderen met dyscalculie niet kunnen helpen. Juist wel!

Bij kinderen valt de stoornis op te merken door een zekere achterstand in het rekenen die niet kan worden teruggevonden bij de andere vakken. Kinderen met dyscalculie hebben dus een grotere wiskundige achterstand dan voor het intelligentieniveau normaal is.

Bij dyscalculie komt het automatiseren van de rekenhandelingen niet of maar heel moeizaam tot stand. Er zijn problemen bij het langdurig optellen en aftrekken. De sprong over het tiental blijft erg lang moeite kosten. De tafels van vermenigvuldiging blijven niet zitten als ze er na veel oefenen al in zijn gekomen. Het rekenen en de ontwikkeling ervan zijn duidelijk vertraagd.

Met het vaststellen van de diagnose dyscalculie moet voorzichtig worden omgesprongen. Lang niet alle kinderen met rekenproblemen hebben dyscalculie.

Kindercoaching van der Veld biedt hulp aan kinderen met een rekenprobleem. Ook kinderen met dyscalculie kunnen bij ons terecht. Heeft u een vermoeden dat uw kind een achterstand heeft opgelopen op het gebied van rekenen, geef dit aan op de basisschool van uw kind. Misschien is het probleem al gesignaleerd en wilt u extra hulp voor uw kind.

Uit onderzoek is gebleken dat uw kind veel moet trainen. Herhaling staat hierbij voorop. Als uw kind moeite heeft met rekenen, zal hij/zij niet snel uit zichzelf extra werk hiervoor willen maken. Dit geeft vaak problemen thuis en kan leiden tot frustratie bij zowel u als uw kind.

Kom langs en wij bespreken samen hoe we uw kind de beste hulp kunnen bieden!